fredag 22 maj 2009

Dr House

House MD är en underbar serie! Att Dr House behöver sitt lidande för att vara bra är intressant. Eller snarare är det så att han har ett val, en bra läkare eller en normal människa. Han väljer att vara en bra läkare även om han ibland har flörtat med att bli "vanlig" som t.ex. med intag av Morfin.

Jag känner andra som precis fungerar enligt detta med att offra något för att vinna något annat. Jag känner en person som var tvungen att ge upp sin kreativitet för att fungera bra som människa och som helt och hållet blev en helt vanlig människa utan lidande. Det har aldrig slagit mig förrän nu att det faktiskt var så med just den här personen. Det blev uppenbart när personen ifråga gick tillbaka till sitt "vanliga" jag.

Nä, nu behöver jag förbereda mig inför kvällens restaurangbesök med goda vänner...

Inga kommentarer: